"Piękno na co dzień i dla wszystkich"

Idea ta, przyświecająca twórcom Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, który powstał w 1950 r. z inicjatywy Wandy Telakowskiej, wydaje się być ponadczasowym hasłem. Powstanie IWP było początkiem okresu, w którym artyści odnajdujący się w powojennej rzeczywistości, chętnie szukali inspiracji w zachodnim wzornictwie, czerpiąc z niego pomysły na wykorzystywanie nowych materiałów, rozpoczęli prace nad rodzimymi projektami wyposażenia wnętrz na przemysłową skalę.

Zaledwie rok wcześniej, bo w 1949 r powstała znana nam wszystkim Cepelia, czyli centralny związek spółdzielni rękodzieła, mająca czuwać nad estetycznym poziomem wytwarzanych przedmiotów, miała utrwalać tożsamość kulturową narodu, współtworzyć społeczeństwo socjalistyczne a także rozwijać rękodzieło ludowe i artystyczne.

Zarówno zakłady produkcji przemysłowej jak i chałupnictwo podlegało selekcji przez specjalną Komisję Kwalifikacyjną, która czuwała nad estetyką wzorów wprowadzanych do sprzedaży.

Wszechobecna kontrola, projekty wykonywane na zamówienie i pod bacznym okiem terenowych oddziałów nadzorujących regionalne wytwórstwo, wszystko to wyznaczało trendy panujące w mieszkaniach polaków.

I tak, do najbardziej popularnych elementów wystroju wnętrz okresu prl-u możemy zaliczyć pikasy, a wsród nich najpopularniejsze szklane ryby, które dumnie zwieńczały odbiorniki telewizyjne. Na stołach i w witrynkach połyskiwały kryształowe patery, cukiernice, kieliszki i wazony. Bardzo popularne były gliniane komplety do wszelkiego rodzaju trunków, w mniej lub bardziej oryginalnych kształtach. Na regałach pojawiały się elementy kultury ludowej, takie jak figurki w stylizowanych, szytych strojach ludowych, wełniane baranki. Ściany zdobiły ręcznie tkane kilimy, makatki i gobeliny, ceramiczne talerze malowane w kwiaty. Żadne mieszkanie nie mogło także obyć się bez metalowych kwietników, gazetników, oraz lamp stojących, pełniących jednocześnie funkcje stolika.

Obecnie zauważamy powrót niektórych z tych przedmiotów. Cenione jest oryginalne szkło i ceramika z tamtego okresu, popularne są tkane kilimy, a kwietniki w nowej odsłonie podbijają nasze salony. Warto przyjrzeć się na nowo takim dodatkom, gdyż zróżnicowana estetyka sztuki użytkowej okresu prl-u może dodać indywidualnego charakteru każdemu współczesnemu wnętrzu.